Helikopterperspektiv

Helikopterperspektiv

Bloggar om...

.... flyg, regional utveckling och politik från ett helikopterperspektiv.

Bloggen upphör

AllmäntPosted by Olle Fält Wed, June 03, 2009 20:24:34
Bloggandet på Helikopterperspektiv har varit ett experiment. Resultatet är uppnått och bloggen upphör....såvida det inte blir positiva kommentarer som uppmuntrar skribenten.

Miljöpartiets naivism

AllmäntPosted by Olle Fält Sat, May 23, 2009 12:17:53

Michael Öberg från miljöpartiet har kommit på en, i hans tycke, strålande idé. Privatisera Smaland Airport. Landstinget ska inte driva flygplatser och inrikestrafiken ska ske med tåg menar Öberg i en artikel i Smålandsposten. I artikeln nämns också ett totalt felaktigt påstående om ägartillskott, men det lämnar vi tillsvidare därhän.

Ja visst låter det bra, eller hur? Det kan nog vilken klok Kronobergare som helst köpa. Men låt oss göra en liten konsekvensanalys. Vad kan bli resultatet av ett sådant förslag?

Mindre regionala flygplatser av det slag som finns i södra Sverige kan inte drivas med ekonomisk vinst. I underskottsligan "leder" trots allt Smaland Airport som redovisar det minsta underskottet. Låt oss nu leka med tanken att herr Öbergs förslag leder till att inrikesflyget försvinner från dessa flygplatser för en, av skattemedel kraftigt underskottsfinansierad tågtrafik.

Ingen privat investerare kan med bästa vilja i världen tänka sig att köpa ett Smaland Airport med endast charterflyg och lågpristrafik som bas för att sedan lägga tiotals miljoner på att försöka få dit ny trafik. Varför då? Jo därför att det finns, en i sammanhanget, osund konkurrenssituation.

Omkringliggande flygplatser i Kalmar, Jönköping och Halmstad har nyligen tagits över av respektive kommun från statliga Luftfartsverket. Kommunerna är beredda att pumpa in miljontals kronor i sina flygplatser för att utveckla ny trafik. Pengar som de flygplatserna har fått av Luftfartsverket som tack för att LFV slipper att driva dem.

Så miljöpartiets "flirt" med näringslivet är inget annat än en illa dold ambition att lägga ner flygplatsen i Växjö. Vad partiet verkligen borde ägna sig åt är att se på hur intermodaliteten kan förbättras så att länet får såväl inkommande som utgående kollektivtrafik till gagn för näringsliv och turism och med bästa miljöval som underlag.

Axamovirus

AllmäntPosted by Olle Fält Sat, May 23, 2009 11:45:09

"Jönköpings flygplats är en av sex flygplatser i landet, som har i uppgift att kunna ta emot människor med farlig smitta" rapporterar Radio Jönköping.

Ett klokt val av flygplats med tanke på att det knappt finns några resenärer som eventuellt skulle kunna smittas.

Pajala kampanj

AllmäntPosted by Olle Fält Fri, May 15, 2009 00:12:23
Nu är kampanjsajten http://www.lowcost-flights-to-lapland.se/ klar. Hjälp Pajala genom att gå in på sidan och visa ditt stöd.

Växjös framtidsgrupp

AllmäntPosted by Olle Fält Thu, May 07, 2009 18:37:46
Läste någon gång i förra månaden i Smålandsposten att Växjö kommun har bildat en framtidsgrupp. Spännande, tänkte jag och läste vidare. Jag tvingades dock ganska snart konstatera att de flesta i den gruppen hade framtiden bakom sig......

Nytt lågvattenmärke

AllmäntPosted by Olle Fält Fri, April 24, 2009 12:03:34

Regionförbundet Södra Smålands politiker har nu hamnat i en automatiseringsprocess, d.v.s alla beslut som tas blir per automatik fel. Dagens lågvattenmärke är när politikerna börjar baktala Sideums VD Per Schöldberg. Ett avtal om tjänstebil slås upp med stora rubriker i Smålandsposten där just Mercedes verkar var det som varit mest iögonfallande. En av länets högsta politiker har varit frank nog att "läcka" detta till media som vore det en sensation. Regionförbundets ordförande kännde minsann inte alls till avtalet hävdar hon. Ett av många floskelsvar som får oss att undra vad hon överhuvudtaget vet.

Det är inte heller första gången det händer. Kompetenta och driftiga ledare göre sig ej besvär. Skulle någon tjänsteman vilja få till förbättringar eller har visioner om regionens utveckling eller framtid så mördas de omgånde med en dolk i ryggen. Jag känner perssonligen till ytterligare ett fall den senaste tiden och ett flertal under åren.

Som engagerad i medflyttarfrågor i regionen vädrar jag dock morgonluft. Detta måste innebära att vi framledes kommer att hämta nya nyckelkompetenser långväga ifrån. För ingen från länet med sina sinnen i behåll vågar ju att ta anställning på de premisser som nu ges.

Den som känner till hur vattenkraft fungerar vet att vattenmassorna måste hållas på en jämn och stadig nivå för att turbinen ska snurra och kraft ska genereras. Om man uppnår ett visst lågvattenmärke så fungerar inte kraftverket. Regionförbundet har nu lyckats komma under det absoluta lågvattenmärket.

Norweigans kvartalsresultat

AllmäntPosted by Olle Fält Thu, April 23, 2009 14:09:01

Det norska flygbolaget Norweigan som också flyger inrikes- och utrikestrafik i Sverige gjorde 150 miljoner kronor i förlust under årets första kvartal. Tidningen Affärsvärlden konstaterar att flygbolaget dock är upprymda över att de går med vinst om det inte vore för leasingkostnaderna för flygplanen.

Kalla mig gärna naiv, men i min värld vore inte ett flygbolag ett flygbolag utan flygplan. Med den logiken i åminne skulle de flesta regionala flygplatser i Sverige också skulle gå vinst om det inte vore för kostnaderna för landningsbana, terminaler och flygledningsutrustning.

Ja du milde ........

Europakorridoren i Ljungby

AllmäntPosted by Olle Fält Sat, April 11, 2009 10:51:56

Ett höghastighetståg från Hamburg till Stockholm. Det låter ju bra. Det tycker också de ca 30 kommuner i södra Sverige som anslutit sig till tanken. I Europakorridoren ingår också ett antal regionförbund samt danska och tyska kommuner samt naturligtvis de olika kommersiella företag som ser möjligheten att få vara med. Arbetet i Europakorridoren har pågått i tio år. Nu vädrar man morgonluft eftersom regeringen tillsatt en utredare som (hoppas Europakorridoren) ska komma fram till ett (positivt) besked i frågan den 15 september 2009.

Lätt euforiska är man i Ljungby eftersom deras ort är utritad som en station på den nya järnväg som då eventuellt ska byggas i E4:ans sträckning.

För närvarande så har, bland annat Älmhult med arbetsgivaren IKEA, stora problem att få X 2000 att stanna där, trots det stora antalet pendlare. Jag kan inte hjälpa att jag är lätt skeptiskt till tanken att en framtida järnvägsoperatör ska bromsa ett tåg som går i flera hundra kilometer i timmen, för att släppa på några vilsna själar i Ljungby.

Mer troligt är väl att tåget susar rakt igenom de västliga delarna av vårt län för att möjligtvis stanna i Jönköping dör ju Götalandsbanan ska ansluta. Upptagningsområdet i västra Kronoberg är helt enkelt för litet. Det är inte rimligt att tro att Växjöborna åker till Ljungby med bil för att sedan hoppa på tåget i vare sig nordlig eller sydlig riktning. Med nuvarande förbindelser med både tåg och flyg från Kronoberg så täcks regionens behov hjälpligt. Förvisso kan ett antal nya destinationer behövas från Smaland Airport och kvaliten på tågförbindelserna till Kastrup har mycket i övrigt att önska men det är små detaljer i sammanhanget.

Varför det ska vara så svårt att planera bra förbindelser är för mig en gåta. Finns det ingen som hört talas om intermodalitet? Knyt ihop redan befintliga kommunikationer med varandra i stället för att fundera på idiotprojekt. Korta transporter med buss, interregionala transporter med tåg och flyg till destinationer där tåget inte kan erbjuda tillräcklig effektivitet. Svårare än så behöver det inte vara. Och en sak till, tänk inte på ett utresebehov. Underlätta i stället för nya besökare att hitta hit. Då får vi per automatik bra förbindelser ut från regionen.

Next »